Με αύξηση ναύλων κατά 5,5%, οι εταιρείες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το κόστος των καυσίμων και τη χαμηλή πληρότητα
Με λιγότερα δρομολόγια, αλλά και αύξηση των ναύλων κατά 5,5% προσπαθούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να αντιμετωπίσουν το «βουνό» των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου 6μήνου, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Είναι χαρακτηριστικό ότι η οικονομική ζημία των εισηγμένων ανέρχεται σε αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, ενώ συνολικά από το 2009 έως και το 2011 ο κλάδος έχει καταγράψει ζημίες ύψους ενός δισ. ευρώ.
«Η δική μας “τρόικα” είναι η μείωση του μεταφορικού έργου, τα ακριβά καύσιμα και η έλλειψη ρευστότητας, που μας έχουν ταράξει» αναφέρουν στην «Κ» κύκλοι της ακτοπλοΐας. Η μοναδική επιλογή τους, όπως υποστηρίζουν, για να μειωθεί η ζημία ήταν να περιοριστούν τα δρομολόγια και να μειωθούν οι ταχύτητες, όπου αυτό βεβαίως ήταν εφικτό. Σε αυτή την επιλογή τους οι εταιρείες βοηθήθηκαν και από τη μείωση του μεταφορικού έργου, ενώ οι αντιδράσεις των νησιωτών από τα μειωμένα δρομολόγια ήταν λιγότερες των αναμενομένων.Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, κατά μέσο όρο, το α΄ εξάμηνο του 2012 σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2011 οι μειώσεις των δρομολογίων ήταν:
- Στη γραμμή Πάρος, Νάξος, Σαντορίνη κατά 20%.
- Στη γραμμή Τήνος, Ανδρος, Μύκονος (από τη Ραφήνα) 27%
- Στην ίδια γραμμή η μείωση ήταν της τάξης του 36% για τα δρομολόγια από τον Πειραιά.
- Στη γραμμή της Δωδεκανήσου η μέση μείωση των δρομολογίων ήταν της τάξης του 38%,
- Στη Σάμο και την Ικαρία ήταν 35%.
- Στις Δυτικές Κυκλάδες ήταν 25%.
- Στη Χίο και στη Μυτιλήνη ήταν 30%.
- Στα Χανιά ήταν 15%.
Μια σημαντική ιδιαιτερότητα της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς που επιδρά αρνητικά στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών είναι η λεγόμενη εποχικότητα. Δηλαδή μεταξύ των διαφορετικών χρονικών περιόδων καταγράφονται πολύ μεγάλες διαφορές στα ποσοστά διακίνησης επιβατών και οχημάτων.
Ειδικότερα: κατά το δίμηνο Ιούλιου - Αύγουστου μεταφέρεται το 39,25% του συνόλου των επιβατών και το 44,55% των οχημάτων, ενώ όλο το υπόλοιπο διάστημα, δηλαδή από τον Σεπτέμβριο έως τον Ιούνιο διακινείται το 59,71% των επιβατών και το 61,64% των οχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες περιμένουν, όλες και όλες, 60 ημέρες κάθε χρόνο για να εξισορροπήσουν τις ζημίες των υπόλοιπων μηνών. «Υπάρχουν μήνες, όπως ο Ιανουάριος, ο Φεβρουάριος, ο Μάρτιος, αλλά και ο Νοέμβριος, κατά τους οποίους οι επιβάτες που μεταφέρονται, κατά μέσο όρο, δεν ξεπερνούν το 4,5% του ετήσιου αριθμού των επιβατών. «Δηλαδή οι εταιρείες “μπαίνουν μέσα” κατά το κοινώς λεγόμενο» όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην «Κ».
Τεράστιο κόστος
Σύμφωνα με κύκλους της ακτοπλοΐας, υπάρχουν δρομολόγια, κυρίως κατά τη χειμερινή περίοδο, στα οποία το έσοδα του πλοίου δεν ξεπερνούν τα 1.500 ευρώ, όταν το ημερήσιο κόστος του αγγίζει τις 30.000 ευρώ!
Οσον αφορά τις πληρότητες των δρομολογίων, αναφέρθηκε στην «Κ» ότι διαφοροποιούνται από εταιρεία σε εταιρεία. Για παράδειγμα:
- Στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Τήνος - Μύκονος, κατά μέσο όρο, η ετήσια πληρότητα ανά δρομολόγιο είναι της τάξης του 70%.
- Στη γραμμή Πάρος - Νάξος ο ετήσιος μέσος όρος της πληρότητας ανά δρομολόγιο είναι 79%.
- Προς τα νησιά της Δωδεκανήσου η πληρότητα αγγίζει το 64%.
«Βεβαίως οι πληρότητες ανεβαίνουν κατακόρυφα την καλοκαιρινή περίοδο, αλλά και πάλι η ευεργετική επίδρασή τους στις εταιρείες εξαρτάται απόλυτα από το ημερήσιο λειτουργικό κόστος του πλοίου και κυρίως τα καύσιμα» αναφέρθηκε στην «Κ».
Κύκλοι της ακτοπλοΐας σημείωσαν ωστόσο ότι όσο υψηλή και αν είναι η πληρότητα, όταν ο τόνος πετρελαίου κοστίζει 796 ευρώ για τα ταχύπλοα και τα 598 ευρώ για τα συμβατικά πλοία, το τελικό όφελος για την εταιρεία είναι πολύ μικρό. «Φανταστείτε τις ζημιές που καταγράφουμε όταν η πληρότητα είναι κάτω του 40% και τα καύσιμα απογειωμένα», αναφέρθηκε.
Πηγή: skai.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου